2012年6月16日土曜日

[English] Westernization & Capitalism (欧米化と資本主義)

*追記*
この元ネタとなる会話をしたスティーブンからのコメントがコメントにあります。
よろしければそちらもご覧頂ければ幸いです。




Hi,

I'm writing what I have talked with Steven from Miami.
I hosted Steven on last weekend. He contacted me on CuchSurfing, and we finally met each other at that time. The topics we have talked and discussed were covered a wide range of things, but the main one was about westernization & capitalism. The discussion was interesting enough to let me think more deeply.

(今日は先週末にマイアミから日本に来ていたスティーブンと話したことについて書きたいと思います。カウチサーフィン経由で連絡があって2日間ホストしたんですが、本当にいろいろな話をしました。その中で一番盛り上がったのが欧米化と資本主義についてでした。)


First, Steven said "I hate McDonald, Burger King, Starbucks, etc., in other countries." I think this opinion is a little bit common because some of my foreign friends have the same opinion.For instance, they don't want to make Japan changed by other countries. This is their hatred, westernization.
Westernization we use here is that western profit companies tap into other countries for their businesses.

(スティーブンは「他の国にあるスターバックスやマクドナルドが嫌いだ」と言っていました。この意見はほかの外国の友人からも聞くことがあり、ある程度一般的ではあるのでしょう。例えば、日本という国が外人によって変えられたりするのが嫌なわけですよね。ここでは、こういう欧米のものが他の国の市場に入ってくることを、欧米化とすることにします。)


Some of my friends who have traveled around developing countries, including me, got shocked with Starbucks, McDonald, and so forth located there, and felt like cultures originated from each country would get obsoleted instead of prosperity of boring cultures from western countries. These profit business could take interesting traditions and cultures out of this world. However, we like traits each country has and we'd love to meet them. We don't wanna have coffee at Starbucks in Ethiopia. We wanna sip coffee produced by local people at a local place. We wanna taste each country itself.

(ぼくを含め、欧米以外のどこかの国を旅したことのある人たちは現地にあるスタ-バックスやマクドナルドに驚きます。そして欧米文化が浸透する代わりに、現地の文化がなくなってしまうのではないか、と感じてしまいます。ぼくたちはエチオピアでスターバックスのコーヒーが飲みたいわけではなく、そこで生産加工されたコーヒーをその国を感じられる場所で飲みたいわけで。その国自体を楽しみたいわけで。)


Of course, we know the purpose which profit companies are keen to achieve, which is maximizing these profits. Our world has been going around on capitalism. I think capitalism is the best system to enrich us materially so far. People living in developing countries are keen to get such abundance and to get western cultures regarded as a cool thing. Profit companies keep expanding their business all over the world. This is a big match. But still, we hate this trend.

(もちろん、営利企業の目的は知っているし、この世界は資本主義の元で回っているし、資本主義は今のところぼくたちを豊かにするシステムだとも思っております。新興国の人たちは豊かになりたいと思っているし、欧米文化をかっこいいと思っていて、企業はビジネスを世界展開させて利益を上げたいと思っている。バッチリです。それでも、この流れが好きになれないんですね。)


I'm just wondering whether we are arrogant or this trend is arrogant.
We wanna keep unique countries unique for our favorite.
People living on capitalism wanna changed unique countries to big markets for their businesses.
I heard that, in Japan, this discussion had occurred when convenience stores tried tapping into local areas from metropolises. And it turned out this world as you can see.

(そこで思うんですよ。ぼくたちが傲慢なのかこの流れが傲慢なのか。変化させたくないぼくたちと、変化させたい人たちと。でもひとつ聞いたのは、昔コンビニが地方に進出しようとしたときもそういう論争があったらしいということ。そしてその後どうなったかというと、ぼくたちが見ているこの世の中のようになったわけです。)


What do you think about this?
Any comment would be welcomed and appreciated.
Thanks.

(みなさんはどう思われますか?コメント残してもらえたら嬉しいです。ありがとうございました。)


3 件のコメント:

  1. 主張は同感できる部分が多いです。
    日本だけ見ても都市同士は似通い、どの都市に行っても駅前にはマルイが建ち、どこでも同じようなものが売っている。元々あった商店街はさびれて・・・という風景に少し疑問を持ちます。

    でも一方、個人的な賛否は半々くらい。

    僕は海外旅行の際は必ずマクドナルドに行くのですが、それはこのブログに書かれている欧米化が、世界を単一の色に塗りつぶすものでないことを確認するためです。同じマクドナルドでも日本ではテリヤキマックバーガーが生まれ・イタリアではトマトチキン(みたいなやつだった気がする)があり、ローカルの特性と融和しながら広がっているように思える。
    その土地の感性を全く無視して、進出することなんて不可能。日本のマックは日本らしいと思う(店員の対応もふくめ)

    また旅行者の視点だけで見ると、自国とは全く違うものばかり見たい・触れたいという気持ちがあるけれど、
    企業のグローバル化は世界中のよいものを僕らに届けてくれる働きがあると思う。あえて極論に触れると、今僕らがコーヒーを飲めるのは日本にもってきて、日本中に配達する流通網を整えてくれたから。

    どっちにも寄り切らず中途半端な意見になってしまいました。。個人的にも興味深いのでもっと再考します。

    Gen

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  2. コメントありがとうございます。
    テリヤキマックバーガー、トマトチキンなどのローカル特有の文化と融和してい
    る、というのは確かにありますね。現地にマクドナルドがある時点で、避けてしまったりしていました・・・。ローカライズされて、少なからずその国の色が残っていくんでしょうね、どんな商材でも。

    ただ、もうちょっと大きな視点で見た中で、そもそも現地の料理が食べられなくなったとか、そういう可能性もあるのかなと思ったりしています。
    フィリピンのモールに行ったときには、マクドナルド、吉野家、などなど海外外食チェーンがたくさん入っており、お客さんの入りも他のお店が空いているなか、大繁盛だったんです。
    まぁ日本をイメージしても、自国の料理がなくなることはイメージできないんですけれど・・・(笑)

    世界の良いものを届けてくれる、というのもその通りですね。コーヒーだけでなくお茶も例えば中国発祥のものですしね。
    フリードマンの書いた「フラット化する世界」でも、確か「グローカル」という言葉でそのようなことが書かれていた気がします。グローバルというのは、世界中でローカルを感じることができることだ、という。

    興味深いと思っていただけたようで良かったです。
    僕自身も継続して考えていきます。

    ありがとうございました。
    今後ともよろしくお願いします。

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  3. スティーブンからもコメントをもらったので載せておきます。

    Don't get me wrong, I am all for mixing cultures and enriching ourselves by knowing other cultures and having shops from other countries in other countries. However, I am not OK with having other said companies coming into another country on the sole purpose of making a profit and with the mentality of trying to dominate profit from that country or with the mentality of trying to change that countries culture, completely.

    I hate the idea of companies wanting to expand and seep into other countries in order to get more money when in exchange they do nothing positive for the country they are seeping into. for example, Mcdonalds in Japan...what is the positivity this company provides to the people of Japan?
    I can think of many more negative things this company provides to Japan and their culture rather than positive things (if any.)

    Also, I want to state that it is not only the companies to blame for changing another country or culture but it is also the country's government that is to blame because at the end of the day, that country is allowing such companies to come to their country and do business there.

    -Steven

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